SaralystFamilien

Der er gang i den i Saralystfamilien sådan en almindelig mandag eftermiddag. I køkkenet er der under livlig snak ved at blive tilberedt en god gang middagsmad, mens en flok børn løber ude og spiller fodbold med en ung medarbejder. Kort sagt: hygge!

Hver mandag samles mellem 6-8 mødre og op til 13 børn, selv om ikke alle kommer hver gang. Mens kvinderne laver mad, er der aktiviteter for børnene.

Hyggeligt fællesskab

Maibrit Højgaard fortæller, hvorfor hun synes, Saralystfamilien, der startede i september 2014,  er en succes:

- De, der kommer her, ser ud til at hygge sig rigtig meget, ikke mindst børnene, som er vilde med at lave nogle ting sammen med de unge medarbejdere. Flere af børnene er også begyndt i Rock Solid om tirsdagen. Kvinderne i gruppen er rigtig gode til at snakke sammen. Hver gang har vi en runde, hvor de enkelte fortæller noget om deres hverdag, og vi snakker om ting, som man er optaget af. Vi har en regel om, at vi kun skal tale dansk, for med et par enkelte undtagelser er alle familierne nydanskere.

Maibrit er taknemmelig over de medarbejdere, der har været med til at starte dette tilbud, bl.a. et par unge piger, der kan give lektiehjælp. Ud over det, er der en håndfuld kvinder fra kirken, som deltager i Saralystfamilien.

- Én gang om måneden laver vi én eller anden aktivitet, f.eks. blomsterdekorationer, fortæller Maibrit. Ligeledes én gang om måneden går vi ind i kirkesalen, synger nogle sange og har en kort andagt.

Baggrunden for tilbuddet

-Vi fik en henvendelse fra Frelsens Hærs Familieværksted, fordi de ikke kunne tage sig af alle, der henvendte sig til dem. Derfor har man arbejdet på tværs i kirkerne i Aarhus, og vi har så i Saralystkirken startet arbejdet op med nogle af disse familier, som har givet udtryk for, at de gerne ville være med. Det er et projekt, som springer ud af kirkens sociale arbejde, og der er bevilget penge fra Jyllandspostens fond og Trygfonden.

Jo, projektet fortjener virkelig betegnelsen ”månedens succes”, og så koster middagen for resten kun 10 kr. for voksne, og 5 kr. for børn, men max. 25 kr. for en familie. Saralystfamilien skønnes at have plads til en 4-5 familier mere.